Sjukt mycket att göra

men nu är det slut. Nu börjar semestern. På söndag drar vi med Kaptenen. I kväll går Dempa och jag till Christian mmed hämtmat och tröstar honom lite.

Club Killers i regn

image34

 Vi parkerade bilen vid Karl Johanstatyn och släntrade ner i regnet. Viktor och Gustav stod vid DJ-båset och ropa när vi kom. Klockan var kvart över nio och de hade förståss inte öppnat än. "Tio" sa vakten. Vi satte oss huttrande vid uteborden. Åsas jobbarkompis med sambo dök upp och jag föreslog i min dumhet att vi skulle vänta ut kön Tills de släppt in första stöten. När jag vände blicken tillbaks till kön hade den förlängts upp till trappan...  Det tog mig sen 35 minuter att komma till dörren, usch. De borde verkligen rationalisera insläppet. Åsa tycker att det är respektlöst att låta folket stå i regnet när klubben inte är full bara för att det går långsamt att ta betalt.
Goran och Patrick var inte med och jag saknar alltid Goran om han är borta. Vi ställde oss längre bak med Åsas kompis efter ett tag och ljudet var skitkass! De har sänkt volymen och det når inte fram. Efter en timme eller så tröttnade folk långt bak och drev mot baren. Det blev inte alls lika bra. Men Killers svek inte, de kan man lite på! Whales gick vilse och Killers kundradio kunde ha ropat "Lille Whales mamma väntar vid informationen" så var det inte riktigt men både Viktor och Anna Maria ropa efter honom.

Gäst var någon gammal rootssnubbe Jason (efternamnet har jag glömt) och han var svårt hes och möjligen med löständer men också svårt stämningsfull. Jag blev lite rastafarifrälst, han tystade bandet med ropet "drum & base" och Karl Johans torgs Sly & Robbie (Anders och Anders) spelade trumma och bas så att jag kom i trans - jag lovar. Spelningen var klar typ halv två och jag ångrar bara (och har rätt dåligt samvete) att jag inte var fräck nog att våga mig på en u-sväng på Katarinavägen och tagit upp Gaffamannen som vi fick syn på precis när vi kört förbi 3:ans busshållplats. Vi borde ha kört hem honom.
image63

 Innan Killers var tvångskommenderad till båtklubben för arbetskväll igår. Morsan och farsan var barnvakter och farsan hade lovat mig att låna bilen. Han hjälper en kusin att renovera en lägenhet och kom förstås sent som satan därifrån. Jag kom nästan i tid dock. Regnet öste ner och vi släpade mest ris och ved från en hög till en annan. Jag är så otroligt tacksam över att jag har kunnat träna så att jag orkar. De flesta andra som var med pustade och stod och latade sig så mycket de kunde medan jag bara var glad över att få röra på mig. Det är larvigt på nått sätt men jag lovar att jag knallade runt med skottkärran med ett leende på läpparna. 

Blomsterprakt

Och Dennis och Åsa som försöker lista ut vilken fjäril som krupit ur puppan. Sen tycker jag att bilden med Dennis och kniven känns rätt mycket sommar.
 

Midsommar

Vi drog snabbt efter jobbet i torsdags och kom iväg fint till Vaxholm. På midsommarafton åkte vi tillsammans med alla andra genom Stegesund och Lindalssundet. Det var som att åka i bilkö, hela Stegesund var fullt med båtar. En segelbåt höll läskigt långt åt höger varpå fem båtar framför mig gjorde samma sak. Jag trodde de skulle gå på. På Nässlingen fick vi lägga oss på berget bredvid en Maxi 95:a med två familjer som festade rejält. De hade gitarr och sjöng Streets of London och Brevet från kolonin hela tiden, falskare och falskare. Lite måste man tåla på midsommar. Annars var allt perfekt, tycker jag. Vi slutade kvällen i sittbrunn med fotogenlampa.

Regnet under seglingen från Nässlingen var inte så farligt. Jag ville lägga till på Kalvholmen men Åsa tyckte det var lika bra att gå tillbaks till Vaxholm. Där var det inte lugnt i hamnen! Vi hade några båtar mellan oss och de värsta festarna dock så jag sov bra. Regnet formligen vräkte ner! Jag satte upp sittbrunnskappellet och luckpressen vilket var mycket bra! Och igår sken solen när vi vaknade. Vi seglade hem genom hela Halvkakan, hehe.

Ambivalens

Jag möter ofta hemlösa som kommer ut från Bostället när de stänger på mornarna. Ibland drabbas jag av (svårt att säga vad jag drabbas av men...) hopplöshetskänslor eller medlidande eller bara ledsamhet. Ibland blir jag förbannad på dem för att de sitter på bänkarna utanför jobbet och dricker bira halv åtta på morgonen och tänker att de borde skärpa sig och skaffa sig jobb. Jag kan irritera mig halva förmiddan ibland! Lite sjukt hos en som skall kalla sig socialarbetare...

I morse kom två hålögda heroinister, den ene med blått öga under körsbärsträden i Fatbursparken. De släpar sina kassar och ryggsäckar. Han med blåtiran håller Metro och ett sprillans aluminiumaskfat i vänsterhanden, i den högra har han två kassar. Jag fantiserar: De kan vara som småbarn med sina tillfälliga ägodelar. Ett kort tag håller de fast vid nån fin sak. Detta askfat hänger med några dagar i Blåtiras liv, tills han inte har händer nog att ta det vidare. Han lägger undan det i ropperus nånstans när han är på väg att snatta chokladkakor och har glömt var han lagt det. Nästa vecka hittar en luffarpundare det och tar det med till Grimman och så får personalen trycka på larmet när de blir bråk om äganderätten till det. Jag är en skvätt synisk!

Vi drar ut med Kaptenen ikväll.

Regn

Vi drog ut till jungfruskär i lördags efter stop på Lilla Korpmaran på fredagen. Mor och far var med. Lördagens sol tog hårt i ansiktet men det var kallt att kryssa ut. På kvällen grillade vi men fick lägga om oss sen vi lyssnat på sjörapporten. Kulingvarning för natten. Jag vaknade typ varje timme och hörde vinden i masten men vi låg bra. Regnet kom på morgonen och ökade mest hela dan. Det blev halvvind i hög fart hem. Vi var hemma på typ fyra timmar. Seglingen från Jungruskär till Baggensstäket tog inte mer än två och en halv. Det har börjat läcka i ventilskruvarna igen.  Morsan mår rätt bra men hon orkar inte mycket. Huden är tunn av cellgifter och cortison, på söndagsmorgonen hade hon småsår i halva ansiktet.  

Idag hade jag ont i halsen på morgonen och tog det som ursäkt att inte kuta.


Ut på sjön

Vi drar ut med Kaptenen efter jobbet. Morsan och farsan ska med. Mor blir rädd om det lutar. Ikväll kommer det nog att blåsa lite också. Det blir nog bra ändå. Dennis blev tvungen att missa två kalas men verkar inte speciallt ledsen för det.

Har jag skrivit det förut? Att ha segelbåt för mig att känna mig som miljonär!

Resan igår var lång men Sävik hade kommit oväntat lågnt med klineten. De hade dock jobbat nästan noll med beroendet. Killen är tacksam för dem om frivården inte betalt hade vi aldrig gått in med sån behandling.



Jag är mycket bitter för: Min bror och min bäste vän.  

Jag är mycket tacksam för: Min familj, mitt hem, nära till allt, bra jobb, bra lön, Kapten Morgan, Club Killers, löpningen, mina vänner.


Marabilder

                                    

Arbetsorder

Igår kutade jag med Dennis. Jag var helpigg. Det är bara det att jag får värre och värre känningar i vänster lår, hamstring? Kanske, men det känns mer på sidan än på bilden och högre upp under skinkan. Jag får gå till doktorn om det inte blir bättre.


 

Det kom en arbetsorder från SBK igår. Den 29 juni och då skulle jag missa Killers igen och det har jag ingen lust med. Jag försökte få Stabbe att göra det men det går inte för han jobbar natt. Vi kan inte missa det för vi har redan missat städkvällarna i både SBK och Bergvik, det blir dyrt med böterna. Kanske man kan gå och jobba först och gå på klubb sen?


Samma dojor

Dennis har samma skor som jag!
image43


På jobbet har jag fått berätta om loppet många gånger. Jag är stolt som en tupp. Folk tycker verkligen att man gjort en prestation. Jag vill bara ut och kuta. Helst med Dennis.

Bilder kring SM


LM och jag på Arizona

Så här ser jag ut när jag vill spy efter målgång.

Dempa och jag delade en 72 kronors bananasplitt

Dempa efter minimaran

Åsa Dempa och jag

Klart nöjd

Liksom, jag gjorde allt rätt igår. Jag drack till det var en och en halv timme kvar. Kom inte för tidigt till Östermalms IP. Jag stod i skuggan så länge som möjligt. Det var trångt att ta sig tillbaks in i startfållan när starten skulle gå och jag gick lite framåt. Jag hamnade längst bak i startgruppen framför. Man var tvungen att gå hela vägen fram till linjen men då släppte det och vi kunde börja jogga. När vi kom till en kilometer sprang jag vid farthållarna och det konstaterades att vi var prick på tiden. Varmt var det och på Djurdårn var det varmast, tycker jag. Det kändes lite för långt till första vätskekontrollen och där hade de inte packat upp allt än så det blev alldeles för trångt. Allt kändes dock bra. Vid Strandvägen försökte alla få svalka under träden och då dammade det rejält, det blev nästan svårt att andas. Jag följde farthållarna slaviskt, vi var ett litet gäng som snackade en del. Men efter västerbron första varvet splittrades de upp jag hamnade med en av dem som kroknade. Flaggan lutade mer och mer framåt. Jag drog på lite och kom i kapp, han drog på ytterligare för att ansluta till den förste. Det var ansträngande och vid tjugo kilometer kände jag de första trötthetstecknen men jag repade mig fort. Vi var samlade kring halvmaran och låg då före på mitt schema men farthållarna var inte nöjde för de hade order att hålla tiden från skottet och inte netto. Tillslut var det bara en farthållare kvar. Farten kändes lite för hög men jag tänkte att det är lika bra att hänga så länge jag orkar. På Skeppsbron blev jag tvungen att släppa och sen var det tungt mest hela vägen. Jag stannade längre och längre vid kontrollerna och det blev svårare och svårare att starta. Men det var inte lika illa som förra året så jag rabblade för mig själv: Du orkar, det är lugnt. Jag stannade och fick gurka och äpple vid gurkståndet och fick kraft av att äckelsmaken försvann ur munnen. Efter det drack jag bara vatten, nej föresten, jag drack kaffe också. Det var gott och gav kraft. På Flemminggatan stod Åsa och Dennis, jag var trött. Efter det fick jag ont också. Och ibland visste jag inte var jag var. Jag skyllde det på att jag inte hittar på Östermalm men såhär efteråt fattar jag att det var för att jag var utmattad. När man springer bakom stadion känns det som om vägen aldrig tar slut. Jag förstår inte heller hur folk kan spurta? Det är för mig obegripligt! Efter målgång ville jag bara spy tills jag hade lega i badet i en kvart ungefär. Sen kändes allt ok igen, typ. Bara lite kramp vid träffen på Arizona pizzan och när jag skulle lägga mig.

Varm mara

Dagen M! Jag är svårt nervös. Jag dricker tillräckligt. Jag packar långsamt. Jag har ätit gröt och ska äta ris vid tolv? med wookade grönsaker. Det blir jättevarmt. Jag tror att jag tar med svampen i år, förra året nöjde jag mig med att skvätta vatten med händerna. Men det är varmare i år! Jag är insmord med solfaktor 30, voltaren på baken och har vaselin i en burk att aplicera i skretet innan start.


Åsa och Dennis ska heja vid Gurkståndet i Rålis.


Vi träffade Lm, Pia och några andra pulsare igår på pastapartyt. Jag känner mig alltd lite skämmig över att jag inte kan sätta pulsnamn på ansikten? Mitt dåliga namnminne funkar ännu sämre med nätsmeknamn.


Nån har snott min gamla cykel i natt. Det var inga bromsar på den och jag hoppas tjuven inte krockat.


Det går inte att bo på nått annat ställe

Jag sov dåligt för att jag är så nervig inför maran i morgon. Jag vaknade klockan fem och hade svårare än vanligt att somna om. Värmen är ett svårt orosmoment. Jag har börjat dricka vatten och tänker på att inte överdriva. Det gäller att hålla sig sval, jag lånar Åsas springkeps som jag skall doppa i svamptankarna. Det funkar även om det är ett riskmoment att kuta med keps när jag inte gjort det tidigare. Jag skall också komma ihåg att smörja mig med solkräm. Jag vet inte vad jag skall äta i morgon. Jag funderar på att koka pasta idag och wooka grönsaker med kyckling. Uppvärmd pasta har superlångsamma kolhydrater.

  

I kväll tar jag med Dennis till nummerlappsutdelningen och pastapartyt.

 

Avlsutningen  i Eriksdalsskolan var i Eriksdalshallen, hela plugget med föräldrar var där. Det var strålande. Jag blir alltifd gråtmild på sånt där. Ovh det slog mig att jag har sån tur, att alla borde få ha det som jag. Jag bor på världens bästa ställe och har allt för min familj i samma kvarter. Kjell Alinge sa i radion att alla borde bo i Stockholm och att han inte förstod att man kunde bo nån annan stans. Jag tar det lite längre ? alla borde bo i Rosenlund. Vi har det bäst och har allt?

Jonathan färgade håret kolsvart i går, bild kommer senare.


Kicka Kungen

Tog ett sista kort och lätt intervallpass med 15-15 i 15 minuter. Segt och ömt och det gjorde mig orolig inför lördan. Sen släntrade ner till Södermalmstorg framåt halvett för att solidarisera mig med NMR. Då var det varmt och rätt avslaget. Utklädda dansgrupper dansade, det var ju antinazistisk dans som var temat! Och mycket mer kan man inte säga om det. Jag träffade en kollega från barn och ungdom som visade mig flygbladet med uppmaningen om att på egen hand ta sig till nassarnas demo. Jag sa att jag inte skulle dit och att det bara blir bråk. Han såg lite chokad ut över min kampovilja, han drog med sin polare. En liten stund senare gick även jag. Uppe vid seveneleven på Medis köpte jag en fick och fick syn på kollegan igen. Han satt vid Kvarnens kiosk med en bira. Så mycket för den kamplusten J . Jag la mig i Fatbursparken under ett träd och sov middag. Skönt att vara barnlös och själv ibland.


Kicka kungen, republik nu! DN måste sluta fjäska för kungafamiljen. Carl Philip är inte lämplig som representant även om han blev vald. Han har gjort bort sig på krogen och partaj allt för många gånger!
 

På eftermiddagen grillade vi med en granne. Svingoda hemmagjorda hamburgare.

Idag: Snack med chefen, handledning och sen avslutning på scouterna.


Povel

död. Det känns  sorgligt, han var en del av en guldålder. Monica, Tagge, Beppe, Lars, med fler och Cornelius på sitt hörn. Min barndom och en stor del av mitt liv.

Marionett

Nationaldagen och vi skulle gått på demo men Åsa drog med ungerna på lunch hos min bror istället. Jag får väl ta en sista liten runda och sen någon snabbmat.  Jag går nog själv till Södermalmstorg, tror jag.

Halliburtons marionett är i europa. Hoppas någon får in fullträff med ett ägg.

Tre dagar kvar till Maran. Jag har på grund av skador sprungit typ tio mil färre än förra året. Ändå känner jag mig ganska trygg inför loppet. Jag vet att det kommer att göra ont. Jag skall springa ännu lugnare än förra året och hoppas därför gå in i väggen betydligt senare än sist.


Motbok funkar

 

Det är tråkigt att rätten till billig sprit allmänt ses som viktigare än solidaritet med dem som drabbas av alkoholens negativa verkningar. Jag är för lördagsstängt, hög skatt, snårig byråkrati för tillstånd på restaurang och eventuellt motbok, helt enkelt allt som minskar alkoholens tillgänglighet. Det medverkar till mindre lidande och mindre utgifter för skattebetalarna.


Sjukt mycket att göra

Det är inte bara draget på jobbet utan allt detta med terminsavslutningar och annat. Hinner inte tänka mycket.

 

Jonathan har inte klarat godkänt i kärnämnena.  Idag har vi haft träff med hans lärare. Vi står inför valet att han skall gå om, att han skall få ändra i ämnena eller att vi fortsätter som förut och räknar med att han går IV på gymnasiet. Han trivs bra i klassen och lärarna säger att det är en "kanonklass" så jag har nog ändrat mig. Innan mötet idag lutade jag mot att han bör gå om men nu tror jag mer på att han skall gå kvar. Jag är dock orolig för att det blir för tungt för honom och oss med all läxläsning. Han får sitta allt för mycket med dem emellanåt.

 

Folk omkring Jonathan inklusive Åsa har sett, vilket typ gått mig förbi tills idag att Jonathan har genuint svårt att organisera och planera kombinerat med koncentrationssvårigheter. Nu, trots allt arbete han lägger på läxor står det klart att han inte klarat målen. Jag har trott att han skulle klara målen om han fick lära sig studieteknik. Han kommer att fortsätta ha det svårt, det är ingen som kan tränas bort.

 

Jag föreslog för Åsa att vi skulle skicka honom på språkresa i sommar för att han skulle få känna på nyttan av engelska, han tenderar att blomma i ämnen som får praktisk nytta för honom. Åsa tycker vi skall vänta med det till nästa år. Jag håller inte med, det skulle dessutom "tvinga" honom att klara sig lite själv.

 

I fredags drog jag och Dennis ut med fritis på vårvandring till Orlången. Ågesta. Strålande tillställning. Fritispersonalen är bäst, de ordnar, står i och är ta mig faen alltid glada! Det är så bra och mysigt, 120 pers plus personalen. Man lär känna föräldrar och barn. I vårt tält bodde jag i ena innertältet och fyra grabbar i det andra. När jag gick och la mig snackade de snusk? Snoppar och snippor. Vi gick förbi Ågestareaktorn, Stockholms enda atomreaktor! Den är nedlagd sen 1974 men vi fick veta att den var nära härdsmälta någon gång under 60-talet.

Christian blir flyttad till Furuhöjden för rehabilitering idag. Han kommer att vara där i nån vecka.


Det är helt sjuk!

Jag lyssnar på Lady Saws nya platta. Big up är så bra att jag svimmade, jag lovar! Det blev svart och jag vaknade upp på golvet med volymen jädra högt. Golvet och förnsterrutorna skakade. Hoppas inte grannarna ringt polisen? Saw är ett geni, inge snack!



Jag är ledig idag, flexar för jag skall ut med Dennis fritis på vårvandring. Jag har packat allt. och handlat matsäck. Vi sover i tält i natt...

RSS 2.0