Kliv upp!

Jag fick sömnmedicin när jag inte sov ett dugg när jag krisade för ett par år sen. Det var Lergigan som inte skulle vara vanebildande. Jag blev krokad direkt och beroende på en gång. "kan man sova så här bra?" Det var som en uppenbarelse, jag hade liksom inte sovit så nån gång under hela mitt liv. Men efter nått halvår kände jag, eller egentligen direkt, att jag inte vill vara beroende av kemiska preparat. Jag har tidigare slutat med snus. Jag ville inte fortsätta med mediciner hela livet. Av vår handledare på jobbet fick jag tipset att det finns sömnterapi på nätet. Jag fick min arbetsgivare att betala avgiften (typ 1500 spänn) och började. Det hela gick ut på: registrering, restriktion, hygien och att man fick lära sig tekniker för avslappning, att tänka annorlunda. För mig funkade det utmärkt, den viktigaste tekniken jag lärde mig var att kliva upp när jag inte kan sova. Det funkar för mig. Kolla DN

Kanske lite obegripligt?

Jag drar det lite kort en sak i taget:

Registrering var att jag fick skriva upp hur mycket jag sov, hur många gånger jag vaknat etc. bara det var nyttigt för jag lärde mig att jag sov mer än jag trodde.

Restriktion var att utifrån registreringen inte gå och lägga mig tidigare än jag kunde väntas sova. Exempelvis blev det efter första veckans kartläggning sovtid på fem timmar. Alltså fick jag inte lägga mig före klockan ett när jag skulle gå upp klockan sex. Det tvingade in mig i vanan att sova i sängen.

Hygien var att inte använda sängen till annat än att sova och ha sex i. Jag åtog mig att inte ligga vaken mer än trettio minuter, att inte se på tv i den, att inte äta där etc. Det påstås ?betinga? sängen till sömn och inte till oro at inte sova, typ.

Terkniker som jag direkt gillade för att de funkar för mig är. Att kliva upp efter trettio minuters sömnlöshet. Det lärde mig skillnaden mellan trötthet och sömnighet.  Att testa tankar funkar också för mig. Jag tenderar att katastroftänka: somnar jag inte nu går hela dagen åt helvete i morgon, men testar jag den finner jag att jag oftast funkar rätt bra fast jag sovit dåligt. Att räkna ett sov, två sov, tre sov? ett sov, två sov, tre sov? för att få stopp på tankarna och att inte planera inför framtiden sånt jag ändå inte kan ordna två på natten. Och så vidare.

Nu sover jag helt okej. Jag praktiserar ofta detta och det funkar. Typ en gång i veckan går jag upp på natten, sätter mig vid köksbordet och läser. Vid första gäsp (som är signal för mig att jag är sömnig) går jag och lägger mig igen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0