Puh!

Högskoleverkets granskning av psykoterapiutbildningar chockade mig, fjorton utbildningar riskerar att bli av med examinationsrätten. . Va tusan, här tänker jag betala 110 000 kronor på en utbildning och så är den kanske värdo! Jag surfade snabbt in på Högskoleverkets sammanfattning och fick veta att Karolinska institutet är en av fyra som inte får kritik. PUH! Jag har precis blivit antagen till grundutbildningen (f.d. steg 1) i psykoterapi där. I och för sig är det legitimeringskurserna som har blivit granskade. Jag känner mig tacksam.


Kommentarer
Postat av: Petter

Om du inte är psykolog har du inte med psykoterapi att göra. Ni som nästlar er in på området är bara kvackare hela bunten!

Petter
Psykologkandidat

2007-05-10 @ 19:03:21
Postat av: Tomas Å

Umeås psykoteratiutbildning blev ifrågasatt och riskerar bli av med examinationsrätten. Kan det ha nått med din komentar att göra Petter?

2007-05-10 @ 19:52:56
Postat av: Mattias, ptp-psykolog

Om du hade brytt dig om att läsa lite mer i högskoleverkets granskning så hade du sett att det punkter som granskningsgruppen kritiserade hos Umeå universitets psykoterapiutbildning knappast kommer att rendera i att man blir av med examinationsrätten. Det man i Umeås fall påpekade var att ungdomsterapin fanns på vuxensidan istället för på barnsidan samt att man infört (på en av inriktningarna) inslag av terapiformer som ännu inte visat tillräckligt starka evidens (theraplay och BOF).

Det finns absolut många bra psykoterapeuter som inte är psykologer i grunden, men det finns ändå (som jag ser det naturligtvis) en liten risk med att utbilda terapeuter som inte har en gedigen utbildning gällande människan i utveckling, som individ, grupp och samhällsmedlem. Jag har iaf upplevt att endel av de psykoterapeuter jag mött som inte haft en psykologutbildning i botten varit ganska "grunda" vad gäller förståelsen av individ eller grupp. Lite som att det bara skulle finnas EN metod eller ETT sätt att göra saker och ting på.

2007-05-14 @ 14:09:50
Postat av: Tomas Å

Jag håller med dig Mattias. Jag skall gå utbildningen inte för att jag vill bli nån slags kvasipsykolog utan för att jag vill bli bättre på det jag redan sysslar med - det är utredning och behandling av missbruksproblem. En del kursare jag hade på sopis gick socionomutbildningen för att de inte kom in på psykologutbildning. Det kan bli ett problem men jag vet inte vad du tycker att socionomer harr tillräckligt "djup" förståelse av individ eller grupp?

2007-05-14 @ 16:40:46
Postat av: Mattias, ptp-psykolog

Med risk för att det blir lite ryggdunkande, så tycker jag du tänkt läsa utbildningen av helt "rätt" anledning.
Det jag menar "djup förståelse" (kanske lite väl flummigt uttryck) är att på psykologprogrammet läsar man övergripligt betydligt mer om människans fungerande än man får sig till livs på psykoterpiprogrammet. Utvecklingspsykologi, kognitionspsykologi, gruppsykologi, socialpsykologi, neuropsykologi etc, vilka jag tror ibland är en nödvändighet för att kunna förstå en persons problematik, och inte enbart utgå ifrån den terapimodell man använder sig av (vilket ju är till största delen det man får lära sig i en psykoterapeututbildning.

Samtidigt så tror jag att ex. socionomer har en annan förförståelse och vakenhet för en persons sociala sammanhang, på ett sätt kanske ngt bättre på att få en helhetsbild av hur personens vardag ser ut, där det ibland kanske kan finnas brister hos psykologer.
Vi har ju ganska ordenligt skillda utbildningar och i och med det olika kompetens och inriktning.

2007-05-15 @ 12:40:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0