Semester igen

Det var varmt på Debaser igår. Jag svettades som på hamstern i badhuset.

  

Nu går jag på två veckor semester! På lördag morgon drar jag och ungarna till Vässarö för scoutläger. Sen kanske vi åker till Malmö, om vi får tag i en bil.


Trick i Björnsan

Igår, efter att jag och Jonte (som förövrigt vart inne hela dagen i jeans) köpt en osedd cykel på Cykelringen på Renstjernas för 3500 spänn, drog jag till Björnsan. Jonte ville inte följa med. Jag kör som en gud nu när jag inte behöver vara rädd att falla på knäna på grund av extrapackningarna (Gladiator knee gaskets). Jag kan slå i botten hårt utan att det känns. Jag kör nu i hög fart både backside och frontside carvings. Och på slutet när den enögde amerikanske gubbskejtarn (som jag glömt vad han heter) påpekade att det såg snyggt ut och att jag borde kunna nå coopingen med handen om jag böjer mig fram testade jag det. Handen gled snyggt först en kort bit, sedan en liten längre sträcka andra varvet och tillslut lite kortare igen tredje varvet precis innan jag bejlade och slog i botten på knä i djupa bowlen utan att det gjorde ont. Klockan var tid att gå hem och jag var trött i benen så jag provade inte igen. Jag kände lycka.


Jag skall till företagshälsovården i morgon bitti för att kolla minnet... Jag har fått dåligt närminne efter tidigare hot och det har inte blivit bättre efter det i torsdags heller. Psykologen sa att jag kanske ska tänka på att byta yrke. Det har jag ingen lust med. Jag gillar mitt jobb fast arbete har aldrig gjort någon människa glad.  


Hot

Jag skrev ut en klient från ett boende i torsdags i samråd med föreståndaren. Jag blev rätt rejält hotad av klienten sen. Det är inte kul. Vi polisanmälde. Han är troligen inte farlig men jag kollar mig omkring för jag har ingen lust att dyka på honom på stan om han är påverkad.

Annars har det blivit mycket skejt. Jag köpte Gladiator gaskets som man har under knäskydden och då kan jag slå på hårt utan att det slår igenom. Knäet är fortfarande svullet men det blir inte värre. Varje gång jag åker lär jag nått nytt. Igår gjorde jag one Wheeler och frontside kickturn... Jag surfar runt i lilla halfpipen som ingenting när jag kan frontside! Och så gjorde jag höga, höga frontside carving i poolen! Det är obeskrivligt skönt!

Jonte och Catja kom hem igår. Jonte hade köpt guitarhero till sin ds och visade den entusiastiskt. Catja kom från kollo på


Världen blir mindre

När jag var liten var det över 100 mil till vår stuga i Mockträsk, Boden. När vi snackade om det i morse med anledning av att Dempa åker dit med morsan och farsan idag, rättade han mig och sa - Det är 91 mil dit.

Vi blir barnlösa i två veckor nu. Jag försöker skaffa biljetter till festivalen i morgon, Patti Smith. Det blir kolt!

...

Leo och Lina skall gifta sig! Vi skall på bröllop i Hörtingsås i september. Det skall bli kul.

Knät är svullet och jag kan inte skejta eller springa. Claes ringde igår och då blev man sugen! Men nu håller jag på mig! Det blir ingen bräda förrän jag är hel igen.

Ont i knät

I fredags kom Jenny, Samuel och Cecilia på middag. Egentligen skulle vi grilla men det kom nån skur så jag gjorde laxen i ugnen istället. Laxen: Tag 1 ½ kilo laxfilé, färska lökar, färska bondbönor, spröda morötter, fänkål, apelsiner, färsk bladpersilja och färsk dill. Lägg laxen på oljad folie i långpanna. Skär grönsakerna i sneda halvcentimetersbitar, skala bönorna och skär apelsinerna i tunna skivor. Lägg sen allt på laxen och vik ihop folien till ett löst men tätt knyte. Stick in termometer. Koka i ugnen på 175 grader tills laxen är 56 grader. ÄT OCH NJUT! Sen var kvällen trevlig!

Jag skejtade på lördag och söndag morgon. Det går så jävla bra nu. Jag skejtar som en gud. Men jag slammar vänsterknäet då och då. Det hinner inte läka mellan gångerna och det känns inte bra nu. Jag har en rejäl svullnad och har bestämt att inte skejta förrän tidigast nästa lördag.


Vi gick på Grönan ipå lördageftermiddagen. Det var kul och Dennis blev nöjd. Efteråt gick vi på Shanti som blivit kedja och öppnat i gamla korvfabriken. Det var kul att berätta för Dempa att han och jag stått och kollat i gropen när de byggde om. Han älskade att kolla in byggen när han var liten.


Kajor

har såhär syntetiskt ljud.

Några Fyrar

Piltholmsknall
Piltholmsknall



Landsort



Svenska Högarna



Detalj Svenska Högarna (dropplejon)



Detalj Svenska Högarna (ristning)

Hemma




Vi kom hem i fredags efter 14 dagars segling. Jag drog direkt från jobbet till Svindersvik för att hämta båten. Jag missade precis sista öppningen vid Danvikstull före rusningen och fick vänta två timmar på öppning. Åsa och ungarna klev på vid Café Tubby. Med uppehåll för pappas 70 årspartaj seglade vi sen. Motorn krånglade förståss men inte så allvarligt... Efter Björkö tog vi Södertäljeleden ut. Öja, Huvudskär (med ensamseglande polack) Biskopsö, Ostholmen, Stora Nassa (med skottar i folkor), Svenska Högarna (för första gången), Björkskär (med ungar och trevliga vuxna i en Scampi) och tillslut Korpmaran.  När vi tankade i Skurusundet efter två veckor gick det i 16 liter trots att vi bla gick 24+ sjömil mellan Svenska Högarna och Björksär med motor, Den drar i alla fall nästan inget! Det finns bilder här.

Igår var vi på Ellens namngivning, Nackamalins knodd. Det var trevligt med gamla Mange johansson bla. Micke grät när han läste fadderns dikt, och jag med.


RSS 2.0