Moralisk klämma

Jag är nog inte för bojkott av Pekings egentligen. Mest av lathet och feghet eller kanske av dubbelmoral eller av rationella skäl eller nått. Inte så att inte idrott och politik inte hör ihop för det gör de visst det. Tror någon att Kina inte väljer att arrangera os av politiska skäl är den någon puckad i roten. Prestige, stora idrottsarrangemang och supermakter hör ihop som öl och korv eller chips och dipp. Att vi låtsas sen och säger att idrott och politik inte hör ihop och att det vore synd att inte idrottarna som förberett sig sen de var små är dubbelmoral tycker jag. Bojkott mot bara os vore dubbelmoral jag borde bojkotta hela Kina egentligen. Men det blir lite för mycket för mig. Jag väljer mina strider lite enklare och köper krav och rättvisemärkt... (dubbelmoral, men vafan)


Kina förenar egentligen bojkott, eller gör de inte...? Diktatur, summariska avrättningar, blodig kolonialism, aggressiv utrikespolitik och politiska fångar...


Bojkott kan vara ineffektivt. ? Jo det kan det kanske men konsumentvalet är de smås enda maktmedel och om bara tillräckligt många gör det så... Det är dessutom svårt omoraliskt att handla mot bättre vetande bara för att andra gör det.


Ett bra tips hörde jag på radion igår. En hemlig hälsning al´a svarta pantrarna 1968. Idrottare som vinner och vill kan göra segergest i form av protest mot diktatur och förtryck. Enkelt ofarligt men skulle ta tilllbaks initiativet och goodwillen från Kina. Vad sägs?


Kommentarer
Postat av: Gunnar

Hej!

Tycker att förslaget som förts fram i media att bojkotta invigningen men låta idrottarna genomföra tävlingarna är en bra idé. Tror inte att en total idrottsbojkott är nåt bra, bara tänk på alla idrottare som förberett sig i fyra år (eller mer!) och som inte skulle få tävla. Vore elakt mot dem att inte få låta dem tävla. Det är bättre att kungen och officiella representanter för Sverige gör en markering vid invigningen.

2008-03-27 @ 19:28:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0